Noorwegen - 2011+2013+2014

noorderlicht

Vrijdag 12 september

Na het onbijt eerst wat gesjot met Mazzel op de parking. Daarna teruggereden naar de bestaande wereld.

Terug de 616 op richting Hamnen. Daar gingen we weer een tunnel in. Die bleek onder de fjord door te gaan; 80 meter diep. Het ging richting Oldeid. Maar we zagen een bord ‘ Berleporten’ boven een tunnel hangen links van ons. We zijn teruggedraaid om die in te rijden, nieuwsgierig als we zijn. Aan de andere kant was het zicht mooi. Een meer , een wandelgebied. We zijn teruggedraaid. In Oldeid namen we de ferry naar Maloy. Deze overzet duurde iets langer, er was nog een tussenstop aan een eilandje in het midden ongeveer. Maloy is een grote stad op ook een eiland. Nu ging het richting Krakenes. Daar ligt een vuurtoren. Het uitzicht is er geweldig. Het waait er enorm en de golven gaan hoog. Bij storm halen die hoogtes van 30 meter! Spijtig waaide het alleen maar hard nu.

De rit ernaartoe was weer prachtig. Eerst klimt de weg omhoog waardoor ge over de fjord kunt kijken. Eens over de berg, was er zicht op een meer. En vlak daarachter lag de oceaan.( met een stukje land tussen) Weer over een hoge kale vlakte. Het waait er zo hard dat ze alles vasthangen. Zelfs een oude caravan langs de weg hing vast met staalkabels en spanbanden! Weer kwam er zicht op 2 bergmeren waar de weg tussendoor liep en daar waren ze windmolens aan het plaatsen. En de oceaan blijft ook heel de tijd in zicht. Op een parking zijn we op ons gemakje gaan staan. Een beetje de keukenkast bijvullen, een beetje karton scheuren, spelen met Mazzel, naar hermelijntjes kijken, statieven klaar zetten… jaja, er wordt noorderlicht verwacht!

Eens donker zijn we buiten blijven zitten. De maan was prachtig en rond 10u zagen we inderdaad noorderlicht. Niet zo spectaculair als in het hoge noorden, maar toch zalig om weer te zien.

Kathleen

Het noorderlicht was misschien niet zo mooi als in het noorden, maar voor mij zien de foto's er toch heel spectaculair uit hoor...

helena colson

inderdaad heel mooie foto,s,en de reisverhalen prachtig