Noorwegen - 2011+2013+2014

westkaap

Zaterdag 13 september

Deze morgen was het zwaar bewolkt. We vertrokken richting westkaap. Eerst terug naar Maloy. Vlak voor de grote brug die naar het vasteland gaat, gingen wij rechtsaf naar de Kannesteinen. Een mooie weg, smal, rond een baai. En de kannesteen is zeker een bezoek waard!

We zijn terug naar Maloy gereden om van daar over de brug richting Vestkapp te rijden. Het waaide gelukkig niet hard. De brug was open. We reden via de 618 naar Berstad. Vandaar naar Selje, dan naar Sandvikan. De hele tijd langs fjorden, een stukje dwars van west naar zuid. Sommige stukken zonder begroeing, dan weer naaldbossen. In Leikanger veranderde het. Nu ging het recht naar de westkaap. Het werd een heel smalle,steile weg omhoog, zonder vangrails. Boven was een parking. Maar door de bewolking en de vreselijk harde wind was er niet veel te zien. Nu, we waren niet voor niks naar boven gereden en stapten uit. De deur vloog er bijna uit! Niet echt, maar er is wel een barst in de binnenkant! Zo hard sloeg die onverwacht open! Wat verderop stond een gebouwtje, met cafetariaatje. Het was wel al dicht natuurlijk. 62°11’18’’N5°7’33’’O .Zo, weer een ‘kaap’ bereikt!

En voor ome Neus: er stond boven ook weer zo een grote jaap!

Daarna zijn we via Leikanger ook nog naar Honningsvag gegaan. De straat loopt dood en vanop dat uiteinde hebt ge een mooi zicht op de westkaap, waar we juist stonden.

Dan zijn we ook nog via Leikanger naar Hoddevika gereden. Dat doet heel erg aan Unstad denken. Het ligt ook zo ingesloten in een baai, maar is wel te bereiken over de bergweg. Prachtig uitzicht op de baai en op de haarspeldbochten richting strand! De golven kunnen daar ook enorme hoogten krijgen. Het is ook weer een surfparadijs.

We reden terug richting Leikanger. Het speciale hier is dat de weg tussen Drage en Leikanger langs een pad loopt waar de vikingen hun boot over droegen. Het schiereiland waar de westkaap op ligt, wordt enorm door zware stormen geteisterd. Dat komt doordat 2 zeeën hier ‘botsen’. De éne warmer als de andere en daardoor stormt het. Het is een hele toer om rond het eiland te varen. Daarom gingen de vikingen nog liever over land. Nu zijn ze al jaren hier aan het proberen om een plan om een scheepstunnel(!) te bouwen goed gekeurd te krijgen!

Via Leikanger naar Kjode over de 620. In Aheim de 61 op tot Eidsa. Van daar de 652 op. In Rovde zijn we gaan zoeken naar een slaapplaats. Eerst gingen we proberen op de parking van een wandelgebied te gaan staan. Maar dat vonden we eerlijk gezegd niet. We zijn maar terug gedraaid, want het veldwegje werd toch wat te gortig. En het was bijna donker. Uiteindelijk vonden we een plekje bij het haventje van Rovde.