Noorwegen - 2011+2013+2014

De Grens...

Eerste werk: naar de bandencentrale. Gelukkig hadden ze zelfs camper-banden in stock! We waren geholpen binnen een half uur!

We gingen op weg naar Hoyde 96; een uitzichttoren die vroeger, tijdens de koude oorlog, dienst deed als spionagepost. De toren ligt aan weg nr. 885, van Kirkenes naar Nyrud.

De toren zelf was gesloten voor dit seizoen, maar ge hebt ook een heel mooi zicht van op de begane grond. Ge kunt helemaal tot Nikkel kijken, een russische industriestad.

Na een glimp van Rusland opgevangen te hebben, gingen we op weg naar de échte grenspost: Storskog. Daarvoor moesten we terug richting Kirkenes, in Hesseng richting Murmansk; weg nr E105.

Een ruime parking, een souvenierswinkeltje en een grote poort. Een dubbele poort met lantaarnlampen op de pilaren. De poort stond uitnodigend open, maar 50 meter verder zijn de slagbomen wel degelijk dicht! De Russishe grens; de énige grenspost tussen Noorwegen en Rusland. Het geeft toch wel een speciaal gevoel om hier te staan!

We lazen op het infobord op de parking dat ge hier zelfs geen telelens boven de 200mm moogt gebruiken!en geen statief!!!

En dan naar Grense Jacobselv. Via weg nr.886 naar het meest noord-oostelijke punt van Europa'vaste land. Het is een geweldig mooie route door ruig berglandschap en de nodige meertjes. De weg is geasfalteerd maar daar is ook alles mee gezegd! Een vreselijk slechte weg! Het laatste stuk is grind. Ge hebt ook bijna de hele tijd zicht op de rivier die de grens vormt met Rusland. Aan de Noorse kant staan gele paaltjes, aan de Russische rood-groene! Soms is de rivier maar een paar meter breed! Weer heel speciaal !

Bij de bewuste kapel, die trouwens heel fotogeniek staat, zijn we wat gaan wandelen. De rivier staat hier nu zo goed als droog, maar ge komt er heus niet ‘ per ongeluk' bij: volledig afgezet met draad; hier en daar staan toch een soort trappen waar ge over zou kunnen, maar dat deden we toch maar niet!

We zijn nog een heel klein beetje verder gereden, tot aan het baaitje wat beschreven staat in het boek (wereldwijzer, noord-scandinavië). Inderdaad prachtig!!!

Hier blijven we slapen. Aan het eind van Europa! En toch niet alleen. Er zijn de uitkijkposten die ge op de berg ziet. En er is nog een mobilhome bij ons komen staan...J

bomma

fijn om het alleaal te lezen, we reizen presies met julie mee .was het maar waar.wat een belevenis. ik heb daarnet telefoon van kenny gehad ,leuk.groetjes,en voorzichtig zijn