Noorwegen - 2011+2013+2014

soevenierkes....

Gisteravond was ik binnen gaan zitten bij de receptie; daar had ik tenminste ononderbroken internet. Toen ik rond 22u30 terug naar de camper ging, was er heel zacht noorderlicht. We hebben een paar foto's getrokken, maar het stelde niet zo veel voor! (jaja, een mens is iets rap ‘gewoon', hé)

Luc heeft deze morgen weer goed gezorgd voor water en wc-toestanden.

Volgens onze 'planning' thuis, gaan we nu richting Gamvik! Maar ter plekke gelden geen 'planningen' meer! We besluiten om toch de 2de weg van dit schiereiland ook te doen! Dus de reis gaat richting Berlevag! In plaats van de Tana rivier over te steken naar Tana bru en zo naar Gamvik te rijden, gaan we richting noord, de 890 op.

Ik had gelezen in een reisverslag dat hoe hoger het nummer van de weg was, hoe slechter die was. Nu, dat geld niet voor deze, dit is echt een goede weg!

Onderweg zijn we bij ‘Kongsfjord landshandel' gestopt. Dat is een winkel-antiekzaak-pub in één in Kongsfjord. Gewoon in één woord: AF! Die uitbaatster (een noorse van in de buurt van Oslo) heette ons vriendelijk welkom en terwijl zij de lekkerste wafels voor ons bakte, mochten wij overal rond kijken! De wafels waren hééél lekker! En we hebben daar ook in éne weg souvernierkes gekocht !

De uitzichten zijn weer fabelachtig mooi! Bomen zijn er niet meer, er is wel de zee, en meertjes, meertjes, meertjes en bergen. Afgestompte bergen, en stenen, en aardplaten. Voor ons ongelooflijk knap!

In Berlevag is een pier gemaakt van vierarmige betonnen tetrapoden. Er was in en rond het dorp een wandeling uitgezet rond de oude spoorbaan en de groeven waar ze het zand hadden uitgehaald om die dingen mee te vullen. We hebben die gevolgd, maar dat viel een beetje tegen. Gewoon niks voor ons.

Net voorbij het vliegveldje van Berlevag gaat de weg over in een brede grindweg! 20 km tot Store Molvik! Een brede, zelfs goede grindweg!

De weg loopt gewoon weer dood aan de zee. Er staan wat kleine verlaten huisjes en een paar onbewoonde vakantiehuizen. We hebben ons daar wat aan de kant gezet. Iets later stopte er een auto: man en hond stapten uit. Hij nam de quad die daar geparkeerd stond en vertrok richting 1 van die huizen.

Hier ziet ge veel quads en sneeuwscooters gewoon langs de weg in een veld staan.

Het was volle maan en een beetje bewolkt. Toch mooi noorderlicht gezien!

Store Molvik: slaapplaats nr. 11