Noorwegen - 2011+2013+2014

walvis spotten...

s'Morgens lekker buiten ontbeten, aan een picknickbankje dat daar staat. Luc dacht dat hij weer een walvis zag. Ietskes later hoorde ik zo een ‘spuit en blaas' geluid, wat wij kennen van reportages op Discovery Channel.:-). En ja, walvis of orka of zoiets! We hadden zelfs de kans om foto's te trekken en te filmen! Luc heeft hem ook uit het water zien springen en zo op een zij terug in het water zien vallen, met de nodige plons!!! Op dat moment was ik juist met Mazzel naar de mobilhome L!

De man met de quad kwam net terug aan zijn auto. Luc vroeg aan hem wat dat juist was en hij bevestigde het voor ons: een kleine walvis.

PRACHTIG!!!

Ondertussen was het wel al bijna middag. En dan nu richting Slettnes!

De hele weg terug tot Tana bru. En van daar de 98 op, richting Ifjord. Nu hadden wij de 'pech' dat ze die straat volledig aan het vernieuwen zijn. Het was te gek, al dat gehobbel, maar de uitzichten zijn even geweldig! In Ifjord naar rechts, noord, de 888 op naar Mehamn. Van daaruit door naar Gamvik en dan nog een paar kilometer tot Slettnes.

De 888 begint weer ongelooflijk mooi: herstkleuren die wij niet gewoon zijn. Zoals iemand schreef: oranjer, geler en roder dan wij kennen! Met het vorderen van de kilometers, verdwijnt de vegetatie. Alleen stenen en rotsen blijven over. Maanlandschap? Arctisch landschap is indrukwekkend!

Van Gamvik naar Slettnes is 4 km. Het was bijna donker toen we er waren. In vogelvlucht liggen Store Molvik en Gamvik 36km van elkaar; wij hadden er 376 meer op de teller staan!

De vuurtoren van Slettnes. De meest noordelijke van het Europese vaste land. Ik weet niet hoe dikwijls we die al gezien hadden op internet! En nu ZIJN we er!

Na het eten en de afwas maken we ons weer klaar: instellingen juist zetten op de camera (noorderlicht trek ik ook in raw), statieven klaarzetten (Luc filmt ook vanop statief) én warme kleren klaar leggen! Het is niet écht koud, het vriest niet, maar binnen is toch beter!

Het noorderlicht is echt wel het gebibber waard hoor! Onbeschrijfelijk eigenlijk! Een waterval van groen licht vlak boven onze hoofden! Een draaikolk meer!

Eigenlijk ben ik doodmoe. We slapen wel heel goed maar er is zoveel te zien, die natuur hier is van een voor ons ongekende schoonheid, dat ik bij wijze van spreken zelfs niet met mijn ogen wil knipperen om toch maar zo weinig mogelijk te missen!

En al die indrukken zijn ook vermoeiend hoor!

Reacties

Reacties

Kathleen

Jullie maken mij jaloers met al die verhalen...

Hier niet veel nieuws. Zondag met Dana, Eddow, Bomma en Bompa gaan eten in het Pleintje. Was plezant :-)

Amuseer jullie nog goed!
x

bomma

ik reis gewoon met jullie mee .heel fijn geniet van de geuren en kleuren ,maar koud brrrr daag

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!