Noorwegen - 2011+2013+2014

aloha....

We hadden gisteren tot 2u ('s nachts ja) noorderlicht gekeken! Het was zo mooi! Zo plots als dat begint, stopt dat ook. Nu, het was laat genoeg! Deze morgen lekker uitgeslapen....tot een uur of 10! Op het gemakje ontbeten, de nodige toestanden verzorgt (water, wc...) met Mazzel gespeeld nu er zo een groot grasveld ter beschikking stond! En rond 13u vertrokken!

Op ontdekkingstocht door de Lofoten!

Eerst naar Steira, daar begint een lus van 18km rond een berg. Moet ik het nog zeggen? Prachtig!

Dan naar Eggum. Een regenboog-dorpje; de huisjes zijn echt in alle regenboogkleuren geverfd! De weg stopt aan een keerplaats, maar toch gaat het daar nog verder in grind. Hier staat een brievenbus waar info bijstaat: iets verder staat een oude Duitse uitkijkpost. Ge moogt doorrijden ( er zijn parkingplaatsen bij die post) en er wordt gevraagd 20 NOK in de bus te deponeren! Ge moogt ook kamperen in het gebied: 100NOK! Het gekke voor ons is dat er alleen die bus hangt, voor de rest niks of niemand; dus of ge dat nu betaald of niet, maakt niet uit eigenlijk! We hebben wel betaald hoor!

We hebben geparkeerd bij die uitkijkpost, zijn er gaan kijken en zijn toen een eind verder gewandeld! Ge weet het al: mooooooooooooooooooooooi!

Op de Lofoten staan ook her en der ‘kunstwerken' . Hier stond ook één: een hoofd op een paal! Als ge die van verschillende kanten bekijkt, ziet ge telkens iets anders. De boodschap achter dit kunststukje is dat zaken een andere vorm kunnen krijgen als ge ze vanuit een ander perspectief benadert. Dus: KIJK, hou uw ogen open en verras uzelf!!!!!

Toen naar Borge. Daar is het Vikingmuseum! Gesloten natuurlijk! Maar vanaf de kerk ( een nog lelijkere als thuis!) had ge een heel mooi zicht op het gebouw, dat in de vorm van een vikinghuis gemaakt is! Die lelijke kerk is trouwens al de 5de die ze hier heropgebouwd hebben! De eerste 2 zijn weggeblazen, 1 is platgebrand, 1 was vernield door een blikseminslag en deze hebben ze volledig in beton gemaakt!!! Het lijkt wel een springschans!

En dan naar Unnstad!

20 huizen in een baai...volledig omgeven door bergen! Tot ongeveer 15 jaar geleden moesten de inwoners over een gevaarlijke bergpas naar de bewoonde wereld. In de winter was dat niet te doen, zo gevaarlijk, dat ze bevoorraad werden per helikopter!!! In 1995 hebben ze dan eindelijk een tunnel gekregen! Eigenlijk moet ge door 2 tunnels om er te geraken! Als ge na de 2de tunnel de baai inrijdt, hebt ge echt een WAW moment! Tja, gewoon ongelooflijk prachtig!

Unnstad is ook een echt surfparadijs! De baai ligt volledig open voor de zee. Geen rots, geen natuurlijke ‘pier', niks houdt de natuurelementen hier tegen! Met echt hoge golven als gevolg!

We kwamen er rond 17u aan en er zaten inderdaad verschillende surfers in het water.

Hier kon ge ook weer zo betalen in een brievenbus. We zijn lekker blijven staan voor de nacht!

Héérlijk! De zee in de oren en prachtig, echt prachtig, het mooiste tot nu toe, noorderlicht voor onze ogen!

Eddow

Durft Mazzeltje nog het water in? ;) Eergisteren naar Dezeure geweest, hij vroeg hoe het met de zwarte vriend van Baila ging ;)