Noorwegen - 2011+2013+2014

A....

Deze morgen om 8u30 bed uit! Luc had een hele trip voorbereidt voor vandaag!

Uit een boek van de bieb 'Lofoten' (Sofie Maertens en Michiel Vanhee ISBN 978 94 6123 0010)(een echte aanrader!) had Luc de tips gehaald!

Eerst naar Haukland: Noorwegens mooiste strand! Jaja, hier op de Lofoten hebben ze echte witte zandstranden! Ik zeg het niet meer!

We hebben er heerlijk gewandeld met Mazzel. Eigenlijk is Mazzel een echte strandhond! Rennen en springen dat die doet op een strand! Hij geniet met volle teugen: en wij ook natuurlijk! Het is dan ook echt prachtig hier: de combinatie van strand, bergen, mooi weer! Het maakt een mens toch zo content!

De reis ging verder naar Stamsund . Hier is één van de eerste Hurtigrutekaaien. Het speciale is dat de kaai gemaakt is van granieten blokken die zo zijn gekapt dat er geen metselspecie gebruikt moest worden.

Door naar Gravdal: daar ligt een prachtige kerk: de 'drakenstijl' verwijst naar de oude staafkerken, de witte drakenkoppen op het dak zijn vikingsymbolen. Het is ge weet wel!

Dan ging de trip door naar Nusfjord. De weg ernaartoe alleen al.....

Nusfjord is een goed bewaard vissersdorpje. Het is een paradepaardje van de archipel! Ze zeggen dat het het oudste en best bewaarde vissersdorp van Noorwegen is. De kleine rode vissershuisjes doen nu dienst als vakantiehuisjes. Alles is authentiek gehouden. En ja, het is weer prachtig!

Dan naar 2 opéénvolgende fraaie bruggen! Daarvoor rijden we naar Fredvang. De Lofoten bestaan uit heel veel kleine eilandjes en de meesten zijn verbonden met elkaar door bruggen of tunnels! Deze bruggen zijn heel mooi in de omgeving ‘ingewerkt'! Knap!

Dan naar Reine. Gewoon voor het zicht op het stadje: het amerikaanse weekblad ‘Time' riep het uitzicht op Reine ooit uit tot het mooiste ter wereld! Zegt het genoeg? Het is inderdaad héél fraai!!!

En dan uiteindelijk naar A!

Het einddoel van onze reis. De reis van Kirkenes tot A.

Het plaatsnaambord is het meest gepikte ter wereld naar het schijnt!:-) Dus heb ik er maar vlug een foto van getrokken!

Voor ons was A een beetje een afknapper. We kunnen er nergens terecht met ons ‘huisje'. Nu, het is leuk om er even te zijn. Dan maar rechtsomkeer gemaakt. Verder dan A geraakt ge niet, het is het einde van de E 10!

We zijn een stukje terug gereden en gestopt in Moskenes.

We hebben alle gordijntjes potdicht gedaan en willen niet meer buiten komen! Het is helder weer en noorderlicht is zo mooi, maar ook zo vermoeiend!

Eddow

Na lang nadenken na het berichtje van een paar dagen geleden beseften we terug dat A een stadje is. Gisteren hebben we een 9-tal km. in Botrange gewandeld. 2 grote striemen op mijn buik tot gevolg ( Baila haar jalouzie als ik een grote stok vast heb ! ). Natte hond werkt redelijk om de "nieuwe autogeur" weg te krijgen, hoewel nu ruikt het eerder als nieuwe natte hond... Vuil dat ze was, vuil vuil vuil ( Vooral Baila ! ;) ) . Dana komt net thuis van Ju-Jutsu zie ik, haar voetjes zullen wel protesteren na en wandelen en trainen ;)

Dana

daar zegt Eddow het weer verkeerd, hij begreep niks van het berichtje en IK had eraan gedacht dat er een dorpje was dat "A" heette :) Zijn grote striemen zijn trouwens maar 2 mooie kretsen van Baila ;) en ik twijfel nog altijd wat het ergste is, natte hond of nieuwe auto geur...

bomma

ik kan me goed inbeelden dat je doodmoe word van zoveel belevenissen maar wie a zegt of ziet moet ook be zeggen of zien .de laatste foto,s vind ik heel mooi het is bijna maandag vele groetjes

.intussen leg ik beslag op twee lieve koppeltjes