Noorwegen - 2011+2013+2014

dag Noorwegen!...

Voor we echt vertrokken uit Noorwegen zijn we nog naar de Trollfjord gaan kijken. Eigenlijk ziet ge de fjord zelf niet van op straat, wel de bergen errond! Het is maar een kleine fjord, zo'n 2 kilometer lang, maar schijnt echt indrukwekkend te zijn als ge met een boot binnenvaart. Nadat we de omgeving bewonderd hadden, zijn we weer naar de E10 gereden. Die hebben we weer gevolgd tot in Bjervik, daar de E6 /E10 op tot Daltinden. En van daar de E10 naar Zweden! De omgeving is prachtig! Bergen en bossen! Dadelijk na de grens verandert het landschap! Eerst liggen er stenen tussen de bomen, dat verandert naar rotsblokken en uiteindelijk is de begroeing weg! Een prachtig rotslandschap volgt kilometers en kilometers! Hier en daar is een huis gebouwd op de platte rotsen! En natuurlijk overal, om elke bocht een meer, soms redelijk klein, dan weer groot! Prachtig stuk natuur!!! Het is het Abisko nationaal park waar we doorrijden! Aan de rechterkant bergen en aan de linker een reuzemeer: Torneträsk.

De weg is een goede 2vaksrijbaan waar ge bijna de hele tijd 100km/u moogt rijden. Hij slingert rustig tussen de moerassen en meren door! Lekker vlot. Het treinspoor van Kiruna naar Narvik loopt ook langs deze weg! Het schijnt één van de mooiste trajecten van Zweden te zijn!

We zijn gestopt op een ‘natuurrustplaats', een grote parking naast de E10 waar ge 24u moogt blijven staan. Overal staan banken met bbq bij en de overnachtingshutten zijn gewoon open! Tafel, stoelen en een bank én een borstel staan erin! Dus als ge uw slaapzak bijhebt, kunt ge hier gewoon kosteloos overnachten!

Het was er pik-pik-pikdonker! En het regende pijpestelen!