Noorwegen - 2011+2013+2014

bezoek aan de hel

Zaterdag 6 september

Heerlijk geslapen en warm ontbeten met een kampvuur. Gezellig. En ja, het was weer half 12 toen wij vertrokken. Naar Forset. Vandaar ging het over de 255 naar Vinstra. Deze weg loopt parallel met de Peer Gynt route. Deze loopt meer door het dal en is niet zo toeristisch maar zeker heel mooi. De Peer Gynt doen we waarschijnlijk op de terugweg. Iets voorbij Nesset kwamen we bij de Helvete. De hel. Daar konden we een wandeling maken door een rotskloof. Heel mooi met gletsjermolens, grote slijpgaten. Die zijn in de laatste ijstijd door smeltwater gevormd. Er waren weer trappen voorzien. Bij 2 ervan stroomde het water achter de open traptreden door. Mazzel gleed soms wat uit, maar verder ging het heel goed. Toen we door de kloof waren, dachten we dat we het gehad hadden. Toch was er nog een heel steile, hoge trap. Eerst dachten we naar een uitzichtpunt. Dan gingen we om de beurt kijken, want die trap leek toch wel akelig voor Mazzel; zeker om terug omlaag te komen. Er was ook maar aan 1 kant een trapleuning voorzien. Luc ging eerst. Het bleek dat we boven verder konden en op een bepaalt punt terug op het eerste stuk voor de kloof kwamen. Dus moest Mazzeltje maar mee omhoog. Die doet dat tegenwoordig zonder aarzelen en Luc was buiten adem toen we boven kwamen. Het pad ging rustig verder over houten paadjes en rotsplaten. Terug aan het beginpunt/kassa/cafétje zijn we daar lekker een tas koffie met koek gaan drinken/eten. Het was fijn geweest.

We reden een stukje terug naar Øvre Svatsum. Van daar gingen we naar de Børkdalsvegen. Een tolweg die uiteindelijk op het laatste stuk van de Peer Gynt route uitkomt in Gålå. Daar ging het linksaf naar Vinstra. En van daar konden we de Peer Gynt seterveg op. Dat is de baan waar de boerderij ligt waar Peer Gynt geboren is en geleefd heeft. Ergens op die weg, we zijn die boerderij blijkbaar voorbij gereden, staan we nu langs de rivier om te overnachten. We hadden al schapen en koeien op bezoek…