Noorwegen - 2011+2013+2014

colonne concordes!

Maandag 8 september

Nadat we ontbeten hadden zijn we de heuvel opgewandeld tegenover de parking waar we stonden. De uitzichten zijn zo sjiek! Aan de ene kant kijkt ge naar het grote meer, een beetje naar rechts kijkt ge tot aan de gletsjers.

We zijn dan toch weer naar Lom gereden. Ge kunt het toch niet maken om niet bij die bakker geweest te zijn, hé? Nu, bij deze gezegd zijnde: het is écht de moeite!!! J

De reis ging dan weer over de 15 tot Grotli. Daar gingen we van de ‘grote’ baan af om de kleine 258 op te rijden. Dat is een nationale toeristenroute, de Gamle Strynefjellsvegen. Het is een geweldig mooie bergweg. Eerst een stuk verhard, maar het wordt grind.( En toch geen tolweg! ) Het lijkt alsof ge door een dal rijdt, de besneeuwde bergen liggen verder af. Er komen heel veel watervallen naar beneden; de beek in die langs de weg loopt. Op een bepaald punt hadden we een feeëriek zicht op de bergen voor ons. Het leek of de bergen aan 2 kanten van ons, waar we de hele tijd al tussen reden, zich in de verte sloten tot 1 rij. Er hing nevel laag tussen. Van op dit punt zag je ook een stuk van de weg die we nog moesten afleggen.

We zijn rustig aan de kant gaan staan om te genieten van zoveel pracht! En om de koeken van Lom te proeven. En ja: ze zijn overheerlijk. Het gaat over die koeken die we al van op onze eerste reis kennen van bij de Coop. Niet te vergelijken natuurlijk! Ik vind het echt jammer dat we niet voor iedereen thuis zo éne kunnen meepakken.

En dan voor ome Seus: zet deze rit maar op de lijst om te doen! Ge moogt gerust zijn: er kwam een rij van 7 Cordordes voorbij!!!!

Na deze prachtweg ging het via stukken 15, met hier en daar een afslag naar een dorpje (om tunnel te mijden, want dan ziet ge niks), naar Brigsdal. We kwamen nog langs een waterval die aangeduid stond. De Nedgang Øvstebro foss. We zijn gestopt en gaan kijken. De moeite, maar hier ziet ge constant watervallen. En niet gelijk in Coo maar eerder gelijk de Krimml in Oostenrijk.

In Brigsdal aangekomen merkt ge dat het hier toch wel erg touristisch is aangepakt. Er rijden veel bussen tot aan een souvenierswinkel aan het einde van de weg. Vandaar kunt ge ook met een soort buggy of te voet naar de voet van de Brigdalsbreen. Daar lag ook een camping en we zijn er voor 1 nacht gaan staan. Het plan was om de volgende dag te voet naar de gletsjer te gaan.