Noorwegen - 2011+2013+2014

souvenierkes....

Dinsdag 9september

De wekker ging af om 9u!!!we wilden op tijd ontbijten om dan naar de gletsjer te wandelen. We konden tot 3u namiddag op de camping blijven staan. Dan hadden we ook nog tijd genoeg om een service te doen. Maar… het was pokkeslecht weer. Het dal wat we gisteren zo mooi zagen liggen, was weg en de gletsjer, waar ge tegen aan had gekeken, was ook verdwenen. Ondertussen hadden we ook al verschillende bussen zien passeren. We zijn effe naar de souvenierswinkel gewandeld, daar wat inkopen gedaan, terug gewandeld in de regen. Blijven staan tot 3u en toen maar door gereden. Het was te slecht weer om te gaan wandelen en bovendien was er ook veel te veel volk naar ons goesting.

Voor de duidelijkheid: Brigsdal ligt op het einde van de weg. Dus terug naar Olden. Daar zagen we een cruiseschip liggen en die was dus de oorzaak van al dat volk. De ‘glacier sightseeing’ bussen stonden hier klaar. Het was ook de eerste fjord dit jaar die we rondreden. Van Olden naar Stryn en dan zijn we weer afgeslagen naar een kleine baan (613) richting Hennebygda. Een mooie geasfalteerde, smalle weg die goed omhoog loopt. Ge hebt de hele tijd een prachtig zicht op de fjord. In Nos hebben ze een simpel uitzichtpunt gemaakt. Echt weer de moeite om te gaan kijken. Wat verder stond een bordje: Tvinnefossen. Ok, weer een waterval. Maar toch,nieuwsgierig als we zijn, gestopt. En ja, raad ns’? weer de moeite. Heel plezant zelfs. Van de parking was het 1400m wandelen. Ge ging een landwegje op, langs een paar huizen. Bij de laatste boerderij hing een dartsbord. Er hing een kaart bij. De bedoeling was dat ge dus effe pijltjes ging gooien, en dan uw skore op het blad invulde;met naam en van waar ge komt. Er stond ook een bank met heel veel beschreven stenen. Weer wat verder was een zandbak met schopjes en speelgoed; daar mocht ge uw problemen begraven en weer verder door was een bankje met tafel mét brievenbus waar het gastenboek inzat. Het is echt plezant om te lezen van mensen van over de hele wereld die daar waren geweest. Er stond zelfs iets in het chinees of japans. En er waren ook al amerikanen geweest. Weer verder door was dus de waterval. Niet zo spectaculair hoog maar ge kunt er wel achterdoor. Dat was dus het speciale aan deze.

We bleven langs de fjord rijden. Uiteindelijk weer op de ‘grote’ E39. Rond 6u hebben we dan de eerste ferry genomen. Van Lote naar Anda. Ergens tussen Anda en Sandane zijn we gestopt aan een kerkje en daar zijn we blijven slapen.