Noorwegen - 2011+2013+2014

Latefossen

Dinsdag 27 augustus

Deze morgen lekkere broodjes van de handel gegeten. Een beetje aan het water gezeten; kwalletjes kijken. Mooi. Er kwamen verschillende bootjes tanken, en de vuilophaalboot kwam langs.

Rond de middag vertrokken we richting Hjelmlandsvagen. Daar de ferry genomen naar Nesvik. Een stuk de 13 gevolgd langs de fjord. In Eidane zijn we er af gereden, de ‘gele’ baan op naar Tjosteim. Weer zo een prachtige bergweg langs een wilde rivier. Toen naar Sand en daar weer een ferry gepakt naar Ropeid. Dan de 520 richting Sauda opgereden. We wilden nog een bergweg pakken daar, maar die was blijkbaar te smal voor ons. Maximum 2 meter stond er. Dan maar de saaie tunnel in. In Skare zijn we naar de Latefossen gaan kijken. Een dubbele waterval. We hebben 581 treden gedaan tot boven! Het was wel de moeite. Zo een ‘echte’ waterval: breed en met veel kabaal. Weer verder langs een bergweg, langs meren, een wilde rivier, verschillende kleine en wat grotere watervallen, stroomversnellingen, haarspeldbochten, werken (ze waren de wat los zittende rotsblokken naar beneden aan het halen),om uiteindelijk weer in zo een desolaat landschap te komen. Tussen kale bergen, met meren, schapen, rotsplaten. Er groeit geen boom daar. Prachtig gebied.

Er zijn verschillende ‘inhammen’ waar gekampeerd wordt. We hebben ons daar aan de kant gezet. Zalig in alle eenzaamheid lekker gaan slapen.