Noorwegen - 2011+2013+2014

Hardangerbrua en een rotonde in de tunnel!

Donderdag 29 augustus

Vertrokken richting Jondal via de 550. Daar de ferry genomen naar Torvikbygd. Dan de 49 naar Norheimsund. Dan een stukje de 7 naar Skeie. Daar zijn we naar een waterval, de Steindalsfossen, geweest waar ge achter door kon wandelen. Het waren deze keer ……6 trappen. Ja, gewoon 6.

Hier waren ook souvenierwinkeltjes! En jaja… we hebben wat kronen uitgegeven! Van hier komt ook onze nieuwe medereiziger: ik stel u voor aan Trollie. Die heeft nu een plaatsje naast Pico en Lappie.

De weg liep heel de tijd langs de Hardangerfjord. Haarspeldbochten, prachtige vergezichten, ferrieboten in de diepte. En tunnels. En tunnels met rotondes! De eerste keer wisten we niet wat we zagen in de verte. Een witte zuil met blauwe verlichting. Pas als we er waren, zagen we dat het werkelijk een rotonde is. Als ge uit die tunnel rijdt, rijdt ge rechtstreeks een splinternieuwe brug op. Dit is de Hardangerbrua: het is de langste hangbrug van Noorwegen met een overspanning van 1380 meter!

Van de brug weer rechtstreeks een tunnel in. Die was dadelijk al zo blauw verlicht en ja, weer een rotonde! Er kwam juist een bus opgereden, zo ziet ge de verhouding op de foto wel beter. Het was echt wel sjiek, futuristisch eigenlijk.

En dan reden we via de 7 de Hardangeridda op. Het is de enige weg in dit gebied en dan loopt die eigenlijk alleen nog maar een beetje langs de kant van de hoogvlakte.

We hebben ook nog een mega cruiseschip aangemeerd zien liggen. Dan doken we weer een tunnel in en direkt erna, in Ovre zijn we op camping gegaan. De eerste keer deze reis. Luc wou graag een ‘rustdag’, hij rijdt weer alleen eigenlijk, en ik wou graag de blog en de foto’s bijwerken. Dan is het leuk op camping met stroom en internet.