Noorwegen - 2011+2013+2014

Laerdal; staafkerk van Borgund

Zondag 1 september

We werden wakker met redelijk goed weer. We hoopten dat aan de andere kant van de berg (in Flam) nog beter weer was. Gisteren hadden we de bergweg vanuit Flam naar Laerdal genomen (niet tot in Laerdal, maar dus onderweg bij de beer blijven slapen). Nu gingen we dan maar de tunnel nemen terug naar Flam. Het is een nieuwe tunnel en blijkbaar de langste ter wereld! 25 km lang! Ze hebben de rit wel mooi verdeeld in 3 met dus 3 keer een groot plein met blauwe verlichting. Het is wel niet de bedoeling om te stoppen. Het is wel weer een raar zicht, dat blauw licht.

Nu, we kwamen in Flam aan en daar was het nog altijd pokkeslecht weer. Tja, die is dan voor volgend jaar.

Weer terug door de tunnel naar Laerdal. Daar de E16 op naar Galdane. En daar de ‘historische route’ genomen, die langs Borgund komt. En daar staat een hele mooie, grote staafkerk. Die zijn we effe van dichtbij gaan bekijken. Maar we gingen toch redelijk snel weer weg, want er stopten verschillende bussen tegelijk.

Toen zijn we doorgereden richting Tyinkrysset. Daar de 53 op tot in Tyin aan het Tyinnemeer. Daar hebben we rode lichten genegeerd om via Tyinstolen en Tyinosen (rechts van ons lag Tyinholmen) door het gebergte van Tyineggi te rijden! Echt waar!

De rode lichten waren blijkbaar omdat de weg afgesloten was. We zijn dus toch doorgereden omdat er al een paar auto’s voor ons dat ook deden. Onderweg was er een tegenligger die knipperde en stopte en ons vertelde dat de weg afgesloten was door werken aan rotsblokken die afgestort waren. Dat wilden wij natuurlijk ook met eigen ogen zien, dus reden we verder nadat we hem vriendelijk bedankt hadden! Iets verder was er een vriendelijk toerist met mobelhome die hetzelfde aan ons vertelde, en die moest lachen omdat wij het ook zelf wilden zien, nieuwsgierige toeristen!

En inderdaad, op 4 km voor de stad Ovre-Ardal, lagen grote rotsblokken op de weg. Ze waren met zwaar materiaal aan het opruimen. We wilden eigenlijk vanuit deze stad de prachtige Tinde vegen op. Een tolweg die verboden is voor caravans en pas in mei open gaat. Ze schrijven ‘prachtig’ maar wij weten het dus nog niet. We zijn moeten terugkeren:130km; geen andere mogelijkheid. Die pas is dus ook voor volgend jaar.

Weer terug in Laerdal! Van hieruit een 8km lange tunnel naar Fodnes genomen en toen met een ferry naar Manheller. Toen doorgereden tot in Sogndal. En daar een kleine weg ingereden naar Mollandsmarki.

Hier hebben we ergens temidden van de bossen op een camperplaats geslapen. Alleen..