Noorwegen - 2011+2013+2014+2015+2018+2024

Gorsabrua, Steindalsbreen

Maandagmorgen reden we Noorwegen in. Dadelijk verandert het uitzicht. Bergachtig. En binnen het half uur hadden we een waterval. Een brede die met een eerste val onder de straat doorging en dan nog 2 vallen in de diepte. We reden naar Birtavarre waar we de gorsabrua wilden zien. Het is een moderne aluminium brug van 2011. Hij overbrugt 153 meter boven de gorsakloof van 150 meter diep. Het is de diepste kloof in noord europa. Als ge op de brug zijt, ziet ge pas de waterval die maar liefst 140 meter naar beneden stort. Het is ongelooflijk mooi en indrukwekkend.

We hebben onze eerste ferry gehad, onderweg onze eerste eland gezien én onze eerste 'Noorwegenkoek' gegeten. Zalig lekker!

Dinsdag wandelden we naar de Steindalsbreen. Het pad begint makkelijk door berkenbos, dan weer omhoog en omlaag over een stenig pad langs de gletcher rivier. Na een grote hut gaat het over een brugje, weer berkenbos en dan over een open vlakte. In de verte ligt de gletcher. Ervoor ligt een enorme 'kiezel'heuvel, enorm vermoeiend om erover te geraken. Maar de beloning is groot als ge bij de gletcher komt. De knallen van het werkende ijs en het geluid van vallende stenen is toch wel indrukwekkend ( bangelijk).