Noorwegen - 2011+2013+2014+2015+2018+2024

Hillesøya, de Hesten, Ersfjordstrand en de Huldra.,

Zondag de wandeling op Hillesøya gedaan. Die begon al dadelijk heel pittig. Er is een dik groen koord bevestigd aan palen op de route over rotsblokken en rotsplaten, recht naar de top, +/- 210 m hoog. Het is een hele steile klim maar goed te doen dankzij de koord. Op de top staat een kustradar van het leger. Het is een magnifiek uitzicht rondomom. De weg naar beneden was glooiender, er was maar hier en daar touw nodig.

Na de wandeling zijn we met de ferry naar Botnhamn gegaan. Vanop de ferry ziet ge nog heel goed de berg die model heeft gestaan voor de ijskathedraal van Tromso. En dan zijn we op Senja.

Maandag gingen we Hussøy bezoeken. Een dorp op n eiland in de fjord. De weg ernaartoe is heel mooi; hoge ruwe bergtoppen, bochtig, zicht op fjord, alles even mooi. Het dorp zelf is zo dood als n pier....

s' Avonds in Mefjørdvær gaan staan en daar nog n wandelingetje gemaakt naar een heuveltop. Die ging ook langs rotsblokken, beveiligd met koord, tot het topje. Van boven zagen we aan de andere kant een grote parking....perfecte slaapplaats.

Dinsdag gingen we vanaf de parking wandelen.prachtige vallei omringt door torenhoge, steile, kale bergen. Weer met planken paden door moerassen, kleine berkenbomenbossen. En op deze wandeling ontdekten we ook een Huldra hut en leerden we het verhaal over dat speciale volkje....

Woensdag was dan de dag voor de top wandeling: de Hesten of de Segla. We kozen voor de Hesten, omdat het zicht op de Segla zo bijzonder zou zijn. En de Segla is nog moeilijker....Het was sowieso bijzonder pittig. Zo van de categorie dat ik bij sommige passages m'n hand op Luc z'n rugzak leg en met m'n andere hand het zicht op de diepte afscherm. Ik volg dan exact Luc's voetstappen... Voor de rest was het fantastisch en tegen 500 per uur genieten! Wat n zicht op de bergen, de fjorden en vooral op de prachtige Segla.

Donderdag morgen doorgereden, na een geweldige nacht vol noorderlicht en zeer stil naast een kerkhof, naar Ersfjordstrand. Gewoon ongelooflijk! Prachtig wit zand strand, weinig volk en geweldig weer! Er werd zelfs gezwommen. Het water was wat koud, maar niet bijtend, echt fijn. Ik had spijt dat ik wel skipakken bij heb, maar geen zwemgerief.....tot in de namiddag hebben we op het strand gezeten, tibetaantjes gedaan, gelezen, gewandeld....

Ter info: we genieten hier van uitzonderlijk mooi en warm weer. We hebben zelfs al 25* gehad en een paar 'tropische' nachten van +/- 20* . We hebben ook wat miezerregen gehad ( sommige avonden) en al n keer of 4 noorderlicht gezien. En omdat de andere jaren het wel zo koud was s'nacht, heb ik nu skipakken bij om buiten noorderlicht te kijken....maar het is zo zacht s'nachts dat ge genoeg hebt aan n trui....echt super! Het is alleen zo vreselijk winderig s'nachts dat we werkelijk in slaap gewiegd worden..