Noorwegen - 2011+2013+2014+2015+2018+2024

stuwmeer, Ånderdalen nasjonalpark', Steinora

Vrijdag gingen we wandelen naar een uitzichtpunt waarvandaan ge 98 eilandjes ziet. We hebben het niet nageteld. Vandaar wandelden we verder naar een stuwmeer. Daar vonden we de oudste dam van Noorwegen. En op n paar maanden na (toen in 1882!) hadden ze bijna het record van eerste dam ter wereld die elektriciteit opwekte! (6,5kw). Geweldig toch om per toeval op zo'n geschiedenis uit te komen!

Zaterdag was n 'rust'dag. We hadden prachtig noorderlicht gezien. We hebben 's morgens genoten van zeearenden kijken en van prachtige zichten op en rond Ånderdalen nasjonalpark.

Zondag gingen we wandelen in dat park. Een hele leuke wandeling met heel veel berkenbos, planken paden, vennen, moerassen, rotsklauteren....We zijn tot aan het meer geweest. Op de terugweg zijn we nog naar een waterval gaan kijken en hebben we een omweg gemaakt voor een uitzichtpunt.

Maandag zijn we via de brug in Finsnes van Senja afgereden.

Dinsdag wandelden we naar Steinora. Daar was een gletsjer. Die is volledig weg, er liggen enorme rotsblokken die meegesleurd zijn door het smeltend ijs. De wandeling begint met een breed bospad, gaat over in steen en plankenpaden, om uiteindelijk een hele klauterpartij te worden over mega rotsblokken. Daar tussendoor stroomt een rivier met hier en daar watervallen. Heel mooi allemaal.